DE PROGRAMMA'S VAN
FAWAKA ONDERNEMERSSCHOOL

Choco Ondernemers

Een groep kinderen gaat de uitdaging aan om hun eigen fairtrade chocolademerk te ontwikkelen en het meest succesvolle bedrijf te worden.

De kinderen onderzoeken o.a. verse cacaovruchten, het productieproces en de productieketen. Ze krijgen lessen over marketing, pitchen en budgetteren en ontwerpen hun eigen chocoladewikkel met hulp van een grafisch vormgever.
Ze pitchen hun bedrijf voor een bankier en werken toe naar de Heerlijke Eerlijke Chocolademarkt! Het eindevenement waar de kinderen hun zelf ontwikkelde fairtrade chocolademerken verkopen.

Kinderen gaan de uitdaging aan om hun eigen duurzame fashion brand te ontwikkelen en het meest succesvolle bedrijf te worden. Ze ontwerpen, maken en verkopen hun eigen collectie van afgedankte kleding.

De kinderen leren o.a. waar kleding van gemaakt wordt en door wie. Zo onderzoeken ze het productieproces en de productieketen. Ze krijgen lessen over marketing, pitchen en budgetteren en ontwerpen en maken hun eigen collectie met hulp van een kleding ontwerper. Ze pitchen hun kledinglijn voor een bankier en werken toe naar de (Kl)eerlijke Modemarkt, waar de kinderen hun zelfontwikkelde items verkopen!

Afval bestaat niet! Kinderen gaan de uitdaging aan om restmateriaal waarde te geven en het meest succesvolle bedrijf te worden. Samen met een productvormgever ontwerpen en maken ze hun eigen productlijn van afgedankt materiaal en geven ze "afval" een tweede leven. Ze leren over recyclen, upcyclen en circulariteit. De kinderen zullen ontdekken dat wat we weggooien een grondstof kan zijn voor iets nieuws. Ook krijgen de kinderen lessen over marketing, pitchen en budgetteren. Ze zullen hun product pitchen voor een bankier en werken toe naar de Upcycle Makersmarkt, waar de kinderen hun zelfontwikkelde items verkopen.

Hoe werkt een computer? En wat doet een ondernemer eigenlijk?
Kinderen gaan de uitdaging aan om hun eigen interactieve lamp te ontwikkelen en het meest succesvolle bedrijf te worden. Ze leren hoe computers werken, gaan zelf programmeren en onderzoeken de herkomst van materialen in elektronische producten. Vervolgens krijgen ze les over marketing, pitchen en budgetteren en presenteren ze hun product voor een bankier. Ze werken toe naar de Toffe Peertjes Product Lancering, waar de kinderen hun zelfontwikkelde designproduct tonen aan de buitenwereld.

Kinderen gaan de uitdaging aan om hun eigen techniek bedrijfje te ontwikkelen dat van afval en duurzame materialen nieuwe producten maakt. Ze leren wat techniek is door middel van proefjes en gaan aan de slag met het maken van een zeilboot. Ze ontwikkelen hun eigen logo en keurmerk en krijgen lessen over marketing, pitchen en budgetteren. Ook maken ze een kleiner praktisch product om te verkopen. Ze werken toe naar de Tech Makers Markt, het feestelijke eindevenement waar ze hun zelfgemaakte zeilboot presenteren en hun producten verkopen aan de bezoekers.

Zeilboot

Despacito, Shape of You, Happy, de beat maakt de song. Maar hoe maak je zelf zo’n beat? En hoe wordt het een heel nummer?
Kinderen gaan als Beat Ondernemer de uitdaging aan om zelf sounds te maken, daaromheen een song met een maatschappelijke boodschap te schrijven en een succesvol muziekbedrijf te worden. Ze ontdekken hoe beats in elkaar zitten en waar de beats vandaan komen. Ze gaan met een echte tekstschrijver, producer en geluidstechnicus aan de gang. En natuurlijk laten ze hun zelfgemaakte beats horen tijdens het Discover Talent Podium!

Kinderen gaan de uitdaging aan om hun eigen soepbedrijf te beginnen en de meest smaakvolle duurzame gerechten te maken. Ze leren wat gezond eten en bewegen is, onderzoeken welke gezonde voeding ze lekker vinden en dat gezond bezig zijn heel leuk kan zijn. De kinderen krijgen kookles, les over bewegen en workshops over marketing en pitchen. Het eindresultaat presenteren ze op het Fit Food Festival, waar ze hun lekkere en gezonde soepen verkopen!

In het programma BuurtBizKids draait het om sociaal ondernemen. Kinderen verkennen hun eigen wijk en gaan op zoek naar iets wat beter kan. Ligt er bijvoorbeeld veel afval in de speeltuin? Of is er niet genoeg te doen in de buurt? Vervolgens zoeken de kinderen oplossingen voor deze uitdagingen met de hulp van professionals uit het bedrijfsleven. Uiteindelijk presenteren ze hun plannen tijdens de Impact Markt aan de gemeente en de buurt. Door de BuurtBizKids worden de wijk én de buurtbewoners geholpen!

Wat is het verhaal achter de pannenkoek op je bord? In Winkel voor Mens en Aarde gaan kinderen op avontuur. Ze ontdekken waar de ingrediënten vandaan komen en leren over de leefomstandigheden van de dieren. De kinderen leren duurzaam te ondernemen door zelf een winkel op te richten. Ze maken hun eigen winkellogo en leren hoe ze pannenkoeken het beste kunnen verkopen. Vervolgens gaan de kinderen zelf aan de slag met het maken van hun eigen pannenkoeken. Aan het eind van het programma vind de Pannenkoekenmarkt plaats waar de bedrijven hun biologische pannenkoeken verkopen.

Winkel voor Mens en Aarde is het eerste Ukkie-programma van de Ondernemersschool en bedoeld voor kinderen van groep 1 en 2.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram